Λεβιάθαν

                                
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ  ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 2014
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΛΟΝΔΙΝΟΥ 2014
ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΓΙΑ ΟΣΚΑΡ  ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ 
Σάββατο 7 & Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2015, 8:15μμ

Ρώσικη ταινία, σκηνοθεσία Αντρέι Σβιάνγκιντσεφ με τους: Αλεξέι Σερεμπριάκοφ, Έλενα Λιαντόβα, Ρόμαν Μαντιάνοφ, Βλαντιμίρ Βντοβιτσένκοφ

Ο Κόλια ζει
με τη γυναίκα του και τον έφηβο γιο του σε μια παραθαλάσσια πόλη του
ρώσικου Βορρά. Όταν μαθαίνει πως ο διεφθαρμένος δήμαρχος σκοπεύει να
κατεδαφίσει το σπίτι του, ζητάει από ένα φίλο του δικηγόρο να τον
βοηθήσει. Η άφιξη του Ντιμίτρι από τη Μόσχα, όμως, θα αλλάξει τη ζωή του
Κόλια δραματικά

Μέσα από τις ποιητικές εικόνες της ρωσικής φύσης και μια εκπληκτική φωτογράφηση μιας παραθαλάσσιας περιοχής, όπου διαδραματίζεται η υπόθεση, βλέπουμε μια εξαιρετική ταινία ανθρωπίνων σχέσεων, που διαβάζεται σε δύο επίπεδα. 

Το πρώτο, είναι η γραφειοκρατία και η σκληρότητα ενός καθεστώτος, οι λειτουργοί του οποίου έχοντας διαφθαρεί μέχρι το μεδούλι, φτάνουν μέχρι τη φυσική εξόντωση του όποιου αντιπάλου, αρκεί να πετύχουν τα συμφέροντά τους. Βαθειά αλληγορική η ταινία, στηρίζεται στην ιστορία του Ιώβ από τη Βίβλο και τελειώνει με μια ειρωνική σκηνή με τη Θεία Λειτουργία σε μια Ορθόδοξη Εκκλησία, όπου το ηθικοπλαστικό κήρυγμα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όσα έχουμε δει προηγουμένως. Ο σκηνοθέτης, γνωρίζει ότι σε κάποια στιγμή της ζωής όλοι θα βρεθούν μπροστά στο δίλλημα «θα συνεχίσω να ζω σα σκλάβος; ή θα επαναστατήσω ενάντια στο σύστημα;» Ξέρει όμως και τη παντοδυναμία του συστήματος όταν θέλει να διατηρήσει τα κεκτημένα του και έτσι διατηρεί τις ισορροπίες χρησιμοποιώντας την ελπίδα που μπορεί να προσφέρει η θρησκεία.
Σε δεύτερο επίπεδο, υπάρχει το ερωτικό τρίγωνο και οι συνέπειές του, μέσα στο κοινωνικό και στο πολιτικό-οικονομικό πλαίσιο που προαναφέρθηκε. Ο άτυχος ήρωας Κόλια, θα απευθυνθεί στο φίλο του «δικηγόρο από τη Μόσχα» να τον βοηθήσει, ώστε να μη χάσει την ακίνητη περιουσία του, που κινδυνεύει να απαλλοτριωθεί από τις τοπικές αρχές, χωρίς να γνωρίζει ποιο είναι ουσιαστικά το τίμημα που πληρώνει. Από την άλλη, η εξουσία μη γνωρίζοντας με ποιο τρόπο πληρώνει ο Κόλια τον «ακριβό δικηγόρο από τη Μόσχα», υποψιάζεται μεγαλύτερους εχθρούς από τους πραγματικούς και δρα δυσανάλογα με τραγικές συνέπειες.
Συνδυαστικό αποτέλεσμα: Η σκληρή και αδυσώπητη γραφειοκρατική εξουσία επικρατεί, ενώ η εκκλησία συνεχίζει να δίνει ελπίδες στους αδικημένους.
Σκηνοθετικός λυρισμός, ποιητικές εικόνες και τραγικές ανθρώπινες παρουσίες, με φόντο το χειμωνιάτικο παραθαλάσσιο τοπίο της ρωσικής υπαίθρου, συνθέτουν μια εξαιρετική ταινία.

Άγγελος Πολύδωρος

του Άγγελου Πολύδωρου υνοπτική κριτική

Η βιβλική ιστορία του Ιώβ μεταφέρεται σαν μια ταρκοφσκικής
αισθητικής απαισιόδοξη υπαρξιακή παραβολή σε μια σύγχρονη πραγματικότητα
χρεοκοπημένη από ιδεολογίες, θεσμούς και αξίες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *