Στο πλαίσιο της συνεργασίας της Κινηματογραφικής Λέσχης με το συνέδριο (“εργαστήριο” των “Τοπικών” της Εταιρείας Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου) που διοργανώνεται στη Χώρα της Άνδρου, στο Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ θα προβληθούν δύο ταινίες: Η αποβάθρα & Γραμμή ζωής. ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Η αποβάθρα [La jetée], Κρις Μαρκέρ, 1962, διάρκεια 28’
La jetée : https://www.imdb.com/title/tt0056119/
Μετά τη σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή που επέφερε ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος, όσοι επέζησαν έχουν καταφύγει σε ένα υπόγειο δίκτυο στοών, καθώς η επιφάνεια της γης είναι μολυσμένη με ραδιενέργεια. Εκεί, κάποιοι που θεωρούν τους εαυτούς τους «νικητές» έχουν αναλάβει την εξουσία, κρατώντας τους υπόλοιπους φυλακισμένους. Προκειμένου να μπορέσουν να εξασφαλίσουν τους αναγκαίους ενεργειακούς πόρους διενεργούν πειράματα με ταξίδια στον χρόνο, χρησιμοποιώντας κρατούμενους ως πειραματόζωα. Όμως τα πειραματόοζωα πεθαίνουν κάθε φορά, επειδή δεν έχουν κάποια ισχυρή ανάμνηση που να τους «συγκρατεί» ως σημείο αναφοράς στο ταξίδι τους μέσα στον χρόνο. Τελικά, ο ήρωας της ταινίας θα επιλεχθεί ακριβώς λόγω της ισχυρής σύνδεσής του με το παρελθόν μέσω της εικόνας από τα παιδικά του χρόνια που τον έχει «κυριεύσει»: το πρόσωπο μιας γυναίκας στην κεντρική αποβάθρα του αεροδρομίου στο Παρίσι λίγο πριν ξεσπάσει ο Πόλεμος. Μια εικόνα που είναι συνδεδεμένη με ένα βίαιο συμβάν που έλαβε χώρα τότε, τη δολοφονία ενός άνδρα…
Η Μνήμη είναι θραύσμα του Χρόνου. Αρχικά, οι αναμνήσεις δεν ξεχωρίζουν από τις κοινές στιγμές. Αποκτούν βαρύτητα μόνο αργότερα, όταν οι πληγές που προκαλούν καταλαμβάνουν χώρο στη Μνήμη. Ένας εμβληματικός στοχασμός πάνω στο ταξίδι του ανθρώπου από το χώμα στο χώμα.
Γραμμή ζωής [Lifeline], Βίκτορ Ερίθε, 2002, διάρκεια 10’
Alumbramiento : https://www.imdb.com/title/tt10155958/
Είναι νύχτα. Το κλάμα ενός νεογέννητου σκίζει τη σιγαλιά της υπαίθρου μια ζεστή καλοκαιρινή εσπέρα. Μετά τη φούρια της γέννας, μητέρα και βρέφος κοιμούνται βαθιά. Ξάφνου μια μικρή κόκκινη κηλίδα εμφανίζεται στην πάνα του μωρού. Κανείς δεν το προσέχει.
Ο παντεπόπτης Χρόνος επιχειρεί να μανουβράρει τη ζωή… αλλά αυτή σταλάζει σιγά σιγά. Το αίμα βάφει τα ρουχαλάκια του μωρού σαν ένα ημιτελές τριαντάφυλλο…
Θα ακολουθήσει σχολιασμός από τον ομότιμο καθηγητή ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.